Przyszła mamo! Ile kwasu foliowego potrzebujesz?

Kwas foliowy ostatnio robi furorę. Co raz więcej o nim wiemy i co raz lepiej poznajemy jego działanie. Nazwę zawdzięcza łacińskiemu złowi folium liść, ponieważ po raz pierwszy uzyskano go z liścia szpinaku. Zwany również witamina B9 czy folacyna. Bierze udział w wielu procesach metabolicznych naszego organizmu, szczególnie w układzie nerwowym, a bez odpowiedniej jego ilości w trakcie ciąży płód ulega nieodwracalnemu uszkodzeniu. Kwas foliowy występuje licznie w roślinach, jednak jest substancją bardzo wrażliwą na światło i temperaturę, dlatego też większość z nas cierpi na jej chroniczny niedobór.

Po co ten kwas?

Witamina B9 bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, a naturalnie ma charakterystyczny żółtawy kolor. W wielu krajach dodaje się ją do wypieku chleba, niestety nie w Polsce. Foliany w dużej ilości występują w szpinaku, brokułach, brukselce i wielu innych roślinach, jednak nawet do 90% z nich jest bezpowrotnie traconych w procesie gotowania. Również długie przechowanie roślin, nawet jeśli nie więdną powoduje utratę znacznej części folianów, szczególnie przy udziale promieni słonecznych.

W organizmie jest absolutnie niezbędny w procesach metabolicznych od układu krwiotwórczego po nerwowy. Przy udziale kwasu foliowego powstaje serotonina i noradrenalina, pierwszy to hormon szczęścia drugi natomiast wspomaga czujność i zapamiętywanie. Zapobiega powstawaniu miażdżycy naczyń krwionośnych. Musi być niestety dostarczany z pożywieniem, gdyż organizm sam nie jest w stanie go wyprodukować. Bierze udział w procesie namnażania komórek, dlatego jest niezbędny do zrostu i regeneracji organizmu. Zmniejsza ryzyko wystąpienia raka jelita grubego, wspomaga funkcjonowanie wątroby, jelit czy żołądka. A dzięki temu, że jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego również działa uspokajająco i wyciszająco.

Dzienna dawka kwasu foliowego

Kwasu foliowego potrzebujemy codziennie, w związku z tym, że uczestniczy w podziale komórek a te zachodzą w naszych organizmach non-stop. Także dla zachowania zdrowego serca i spokojnego umysłu konieczne jest utrzymywanie podaży tej witaminy na odpowiednim poziomie po pierwsze dbając o odpowiednią dietę bogatą w owoce i warzywa, szczególnie liściaste, a po drugie ewentualnie wspomagając się dedykowanymi preparatami. Zdrowa osoba powinna przyjmować około 0,4 mg dziennie dla zachowania pełnej sprawności. Badania wskazują, że osoby które cierpią na niedobór witaminy B9 są bardziej narażone na występowanie depresji.

Kwas foliowy zapobiega rozwojowi chorób serca, wylewom czy zakrzepom żylnym a także przeciwdziała anemii. W okresie zwiększonego wysiłku umysłowego, np. podczas egzaminów szkole lub sesji na studiach warto sięgnąć właśnie po kwas foliowy by zwiększyć swoje zdolności zapamiętywania i skupienia. Foliany działają wyciszająco i uspokajająco, a w naszej strefie klimatycznej bardzo trudno jest utrzymać odpowiedni ich poziom.

Kiedy jesteś w ciąży, pamiętaj o acidum folicum!

Kwas foliowy jest absolutnie niezbędny do prawidłowego rozwoju mózgu u płodu, dlatego każda kobieta w ciąży instruowana jest przez lekarza o odpowiedniej suplementacji tej witaminy. By uniknąć ewentualnych niedoborów w trakcie należy już na etapie planowania powiększenia rodziny zacząć przyjmować niewielkie dawki kwasu foliowego. Ma on niebagatelne znaczenie właśnie w pierwszych 3 miesiącach rozwoju dziecka, kiedy wykształca się tak cwana cewa nerwowa, z której następnie powstaje mózg dziecka.

Badania wskazują, że wszelkie nieprawidłowości cewy nerwowej takie jak rozszczep kręgosłupa, bezmózgowie czy przepuklina u dzieci są do uniknięcia głównie poprzez suplementację kwasem foliowym. Przez cały okres ciąży należy się nie tylko właściwie odżywiać, ale i dbać o odpowiednie dawki tej witaminy w połączeniu z innymi składnikami. Jeśli tylko lekarz nie zaleci inaczej i nie ma przeciwwskazań. Ma to szczególne znaczenie u kobiet, u których w rodzinie występowały podobne wady rozwojowe a także jeśli przyszła mama cierpi na anemię lub cukrzycę czy też wykazuje w badaniach podwyższony wskaźnik białka płodowego. Więcej na stronie http://www.swiadomemacierzynstwo.com/kwas_foliowy.

Kwas foliowy: dawkowanie

Kobiety planujące ciążę powinny przyjmować około 0,4mg kwasu foliowego dziennie. W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie znacząco się zwiększa i przyjmuje się dawki od 0,4mg do 1mg na dobę, natomiast jeśli występuje podwyższone ryzyko wystąpienia wady cewy nerwowej dawka ta może sięgać nawet 4mg dziennie.

Może ci się spodobać również

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.