Jak zapewnić dziecku zdrowy sen?

Higiena snu ma ogromny wpływ na nasze życie. Jest szczególnie ważna w przypadku dzieci w każdym wieku, ponieważ potrzebują one dostatecznej ilości wypoczynku do prawidłowego, bezproblemowego rozwoju. Jak zadbać o spokojny i zdrowy sen swojej pociechy?

Problemy z wysypianiem się występują przede wszystkim jesienią i zimą. Właśnie wtedy powietrze w wielu domach staje się zbyt suche z powodu intensywnego ogrzewania. W tym okresie wilgotność spada do zaledwie kilkunastu procent, podczas gdy prawidłowo powinna wynosić ona od 40 do 60%. Jak wiadomo, suche powietrze przyczynia się do rozwoju alergii i chorób układu oddechowego, a także nadmiernego przesuszenia skóry. Niestety, wietrzenie pokoju przed snem często nie przynosi oczekiwanych rezultatów. W takim przypadku warto zainwestować w specjalny nawilżacz powietrza. Do wyboru mamy modele parowe, ultradźwiękowe, ewaporacyjne (które mogą być stosowane do przeprowadzania aromaterapii), oraz ultradźwiękowe.

Poza zadbaniem o odpowiednie nawilżenie powietrza, ogromną rolę odgrywa samo łóżko. Materac nie może być ani zbyt twardy, ani zbyt miękki. Warto rozważyć zakup modelu z pianki wysokoelastycznej lub lateksu, które doskonale dopasowują się do ciała dziecka, zapewniając solidne podparcie dla kręgosłupa. W przypadku właściwej pościeli, jednym z najlepszych rozwiązań jest kołdra antyalergiczna, którą wykonuje się z surowców hamujących rozwój roztoczy. Przeciwdziała osadzaniu się kurzu, dzięki czemu zapobiega rozwojowi alergii. Wysokiej jakości asortyment dla alergików można znaleźć na stronie www.nyks.pl/dla-dziecka.

Ciepło, rutyna i bezpieczeństwo

Bardzo ważna jest również temperatura panująca w pomieszczeniu, w którym śpi maluch. Jej bieżącą kontrolę ułatwi nam zakup termometru pokojowego. Zalecana, optymalna temperatura w sypialni wynosi od 16 do 20 stopni Celsjusza. Dlatego, zamiast podkręcać ogrzewanie w chłodniejsze dni, zdecydowanie lepiej postawić na cieplejszą pościel lub dodatkowy kocyk. Dziecko nie powinno ani zmarznąć, ani się przegrzać, ponieważ każda z tych sytuacji może doprowadzić do rozwoju przeziębienia. W tym celu, zamiast inwestować w jedną, uniwersalną kołdrę, której będziemy używać przez cały rok, lepiej wybrać dwie sezonowe: przewiewną i lżejszą na sezon letni, oraz cieplejszą i grubszą na okres jesienno-zimowy.

Poczucie bezpieczeństwa, tak samo jak właściwa pościel, materac i nawilżone powietrze, to kolejny, bardzo ważny czynnik ułatwiający zdrowe zasypianie. Jeżeli mamy do czynienia z bardzo małym dzieckiem, lepiej od początku przyzwyczajać je do spania w ciemności. Zostawianie w sypialni zapalonego światła może przysporzyć nam sporo problemów w późniejszym czasie. Co więcej, brak bodźców wzrokowych działa uspokajająco i zwiększa szanse na spokojny sen. Oprócz tego istotna jest rutyna, dlatego warto kłaść dziecko zawsze o tej samej porze. Wyrobienie takiego nawyku i uświadomienie, że noc jest czasem odpoczynku, a nie zabawy, wzmocni poczucie bezpieczeństwa naszej pociechy.

Może ci się spodobać również

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.